visuell-identitet-ver-2016

Uppdaterad visuell identitet

Civilförsvarsförbundets visuella identitet har uppdaterats. I praktiken har kartan anpassats till verkligheten. Under några år har vi arbetat med en ny moderniserad form för broschyrer och annonser och denna nya form finns nu med i den uppdaterade visuella identitetens exempelsamling. Det handlar om loggans placering, rundade kanter på bild på omslagets förstasidan med mera. Allt för att öka igenkänningen i kommunikationen.

På kontorstryck som visitkort, brevpapper och kuvert ligger förbundets logga nu på vit bakgrund mot tidigare blå. Det ger ett modernt och fräscht intryck. Vår slogan ”För säkrare och tryggare liv” finns med på kuvert.

Loggorna är kompletterade med en centrerad logga. Den har funnits tidigare men inte i den visuella identiteten eller för nedladdning på hemsidan. Den centrerade loggan kan användas i undantagsfall när standardloggan av utrymmes- eller designmässiga skäl inte blir lika bra. Regelverket för användande av loggorna har genomgått en mindre uppdatering.

Våra två standardtypsnitt är en viktig del för att skapa igenkänning i grafiska produktioner. Emellertid är det så att vi är en frivilligorganisation där många använder sina privata datorer i föreningsarbetet. Där finns inte alltid våra två standardtypsnitt. För att det då inte ska bli ett sammelsurium av en mängd olika nödlösningar har vi tagit fram två alternativa typsnitt, dessa ska i regel finnas i datorer med Windows.

Vi har också kompletterat den visuella identiteten med en grafisk illustration som hängt med sedan ungefär 2010. Det är de klättrande figurerna med eller utan stege. Den såg dagens ljus i samband med en helsidesannons vi fick möjlighet att publicera i Dagens Nyheter. En formgivare på byrån vi anlitade för produktionen, tog fram den och tycke uppstod. Den finns med i flera produktioner efter det och även på vår hemsida i en förenklad variant (bli medlem).

I bakvagnen på den visuella identiteten finns en exempelsamling på grafisk produktion och profilplagg. Där finns också några rader om sociala medier och de hashtaggar förbundet använder och rekommendationer för namnstruktur när lokalföreningar eller distrikt sätter upp egna konton i sociala medier.

Vi hoppas att den uppdaterade visuella identiteten ska vara till hjälp i det lokala och regionala arbetet. Har ni frågor är ni välkomna att höra av er till kommunikationsansvarig, kom(at)civil.se eller ringa 08-629 63 70.

Den uppdaterade visuella identiteten finns för nedladdning under För medlemmar -> PR -> Visuell identitet.

En kommentar på “Uppdaterad visuell identitet

  1. Det är bra

    För 2 dagar sedan · [Svara] ·

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras.

*