Värmeslag och solsting

Det som kallas för värmeslag eller solsting uppstår när kroppens temperaturreglering inte fungerar efter en längre tid i en varm miljö.

Symptom vid värmeslag och solsting

  • Krasslig (illamående och kräkningar kan förekomma)
  • Huvudvärk
  • Känner yrsel, förvirring och ”borta”
  • Synstörningar
  • Kissar mindre
  • Kisset har mörkare och gulare färg
  • Snabbare puls
  • Rödflammig, torr hud
  • Jag har 40 grader eller mer i kroppstemperatur (ändtermometer)

 

Är du i riskzonen?
Kända riskgrupper som drabbas lättare av värmeslag och solsting:

  • Gravid
  • Överviktiga personer
  • Äldre personer
  • Spädbarn och små barn.
  • Om du har en hjärt-/lungsjukdom
  • Om du tar starka mediciner
  • Om du dricker alkohol mycket/ofta
  • Obetänksamma och kraftigt ansträngda idrottsutövare.

Vad skall du göra om du drabbas av värmeslag eller solsting?

Det viktigaste är att få ner kroppstemperaturen. Du kan göra detta genom att exempelvis täcka kroppen med fuktiga handdukar, få kall luft via en fläkt och hålla dig till skuggan eller inomhus där det är svalare. Du kan även kyla av dig i svalare vatten, men man bör inte använda vatten som är kallare än 15 grader C, eftersom värmeförlusten då minskar, på grund av att blodkärlen i huden drar ihop sig. Dessa metoder går även bra att använda på djur som har drabbats av överhettning , då i synnerhet att vira om dem med svala fuktiga lakan och handdukar. För både djur och människor gäller det att uppsöka sjukhus/veterinär om man drabbats av solsting och värmeslag för att säkerställa så att man inte får några bestående men, rätt medicinering och att kroppen når rätt temperatur.

 

Hur kan du undvika värmeslag och solsting? 

Vatten vatten vatten.
Det kan inte nog understrykas att man behöver få i sig minst 3-5 liter per dygn eftersom kroppen svettas ut salter och vätska i rask takt. Man kan även äta något med mycket salt i för att tillgodose sig saltbehovet. Att kyla ner kroppen är alltid bra, om man inte har tillgång till en sjö eller strand så kan några minuters dusch i kallt vatten faktiskt vara riktigt bra för att undvika överhettning. Inse dina egna begränsningar och lyssna på din kropp. Känns det för varmt i solen är det förmodligen för varmt i solen och du bör därför söka upp skugga eller gå inomhus.


Var och hur löper du särskild risk för värmeslag?

•I områden med hög temperatur, hög luftfuktighet samt stark sol (till exempel tropikerna).

•Vid stark fysisk ansträngning (till exempel sport) – i synnerhet under betingelser som ovan.

•När man bränt sig kraftigt i solen – särskilt i varmt och fuktigt klimat.

•Vid vätske-/saltbrist i varma (framför allt tropiska) områden.

•Vid överdrivet alkoholintag under samma yttre förhållanden.

 

Hur kan du förebygga värmeslag och solsting?

Det är viktigt att långsamt och försiktigt vänja sig vid värme och luftfuktighet. Denna anpassning till tropiska förhållanden tar oftast 1-2 veckor.

•Se till att få rikligt med salthaltig vätska (minst 3-5 liter/dygn – inte alkohol).

•Se till att få extra salttillskott (till exempel chips och/eller salttabletter).

•Välj lätta, luftiga och löst sittande kläder (lätta bomullstyger).

•Var försiktig med hård fysisk belastning

•Vistas i skugga eller i luftkonditionerade rum.

•Kyl ofta av dig i svalt vatten