bild-mat-lang-4-bilder

Mat

Det går att klara sig rätt länge utan mat, men mat är inte bara viktigt för vår fysiska överlevnad utan även för vårt välbefinnande
och vår funktionalitet. Lågt blodsocker ger bland annat sämre tankeförmåga och långsamma reaktioner, dåligt omdöme, irritation
och huvudvärk. Se därför till att prioritera energibehovet i en krissituation.

Vid en krissituation gäller det att få i sig tillräckligt med energi för att orka, samtidigt som man ibland behöver tillaga maten utan tillgång till elspis.
Snabbris, makaroner och nudlar kompletterade med kött- och grönsakskonserver mättar bra. Men i längden kan det vara gott med lite variation.
Variera gärna kryddningen för att få spännande smaker.
Tillred på spritkök, gasolkök eller utomhus över öppen eld, grill, Muurikkahäll, wokpanna eller vad du har att tillgå.

Obs! Viktigt med mycket god ventilation om ni lagar inomhus på grund av risken för kolmonoxidförgiftning.

Tips på mat du kan laga på stormkök: matlagning-med-civilforsvarsforbundet

 

Matförråd

En kris eller elavbrott kommer plötsligt och då är det bra att ha ett matförråd med matvaror som kräver enkel
och energisnål tillagning hemma.
Om ni har mat i kyl och frys så till att använda dem först då de oftast har en kortare hållbarhet. Ha ett genomtänkt
matförråd men använd det så att varorna omsätts och inte blir äldre än ett halvt år.
Tänk också på att utgå från just ditt och din familjs behov när ni skapar ett matförråd.

De ämnen i mat som främst ger energi är kolhydrater och fett, vilket du finner ibland annat mjöl och rotfrukter
samt margarin- och mjölkprodukter.
I reservförrådet passar också torra livsmedel och helkonserver bra, för de kan lagras länge. Konserver kan
till och med ätas kalla.
Snabbrätter är bra att ha, de är lättlagade och bränslesnåla.

Vid en kris eller ett längre elavbrott kan man laga mat på camping- och friluftskök.
Men placera dem inte på spisen under köksfläkten – fettet i fläkten kan fatta eld.
Se upp för bränslespill och ha alltid en hink med vatten och brandfilt i närheten.
Var uppmärksam på kolmonoxidfaran och se till att ha god ventilation.
Vid ett elavbrott är det därför viktigt att vädra då och då.
För att inte släppa ut för mycket värme är det bra att vädra ordentligt under korta perioder.

 

Förslag på livsmedel i reservförrådet - räcker för en person i en vecka:

  • Kött- och fiskkonserver, 1150 g
  • Grönsakskonserver, 1000 g
  • Ris eller pasta, 500 g
  • Potatismospulver, 100 g
  • Färdiga soppkonserver 750 g
  • Fruktkonserver 730 g
  • Sylt, marmelad, mos 240 g
  • Messmör och mjukost på tub, hårdost 285 g
  • Knäckebröd, kex, skorpor 550 g
  • Havregryn, mjöl, flingor 350 g
  • Torkad frukt 155 g
  • Mandel, nötter, frön 265 g
  • torrmjölk pulver 200 g ca 2 L
  • Olja 325 g
  • Ägg 50 g

(siffror från Livsmedelsverket 2019).

~Läs mer på livsmedelsverkets hemsida

 

Vitaminer och mineraler

För att se till att få i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler, ät gärna mycket av dessa näringstoppar:

A – Morot, torkade aprikoser, nypon, leverpastej, tonfisk

D – Makrill

E – Sötmandel, hasselnötter, torkade aprikoser, tonfisk (i olja)

B1 – Havregryn, ärter (frysta), kaviar

B2 – Sötmandel, leverpastej

B6 – Hasselnötter, sötmandel, banan, makrill, tonfisk

Folacin – Spenat, brysselkål, sparris, hasselnötter, sötmandel

B12 – Leverpastej, musslor, makrill

C – Nypon

Ca – Nypon, sötmandel, hasselnötter

K – Nypon, russin, sötmandel, katrinplommon

Mg – Sötmandel, nypon, hasselnötter

Fe – Torkade aprikoser, nypon, leverpastej

Zn – Kaviar, leverpastej

Selen – Musslor, tonfisk, makrill

 

 

 

Vill du bidra till ett säkrare samhälle? Bli medlem

Ansvarig för sidans innehåll: utbildning@civil.se