hemberedskap-extra-mat-jonnangsoderlund

Mat

Det går att klara sig rätt länge utan mat, men mat är inte bara viktigt
för vår fysiska överlevnad utan även för vårt välbefinnande och vår
funktionalitet. Lågt blodsocker ger bland annat sämre tankeförmåga och
långsamma reaktioner, dåligt omdöme, irritation och huvudvärk. Se därför till
att prioritera energibehovet i en krissituation.

Matförråd

En kris eller elavbrott kommer plötsligt och då är det bra att ha ett matförråd med matvaror som kräver enkel och energisnål tillagning hemma. Om ni har mat i kyl och frys så till att använda dem först då de oftast har en kortare hållbarhet. Ha ett genomtänkt matförråd men använd det så att varorna omsätts och blir äldre än ett halvt år. Tänk också på att utgå från just ditt och din familjs behov när ni skapar ett matförråd.

De ämnen i mat som främst ger energi är kolhydrater och fett, vilket du
finner ibland annat mjöl och rotfrukter samt margarin- och mjölkprodukter. I reservförrådet passar också torra livsmedel och helkonserver bra, för de kan lagras länge. Konserver kan till och med ätas kalla. Snabbrätter är bra att ha, de är lättlagade och bränslesnåla.

Vid en kris eller ett längre elavbrott kan man laga mat på camping- och friluftskök. Men placera dem inte på spisen under köksfläkten – fettet i fläkten kan fatta eld. Se upp för bränslespill och ha alltid en hink med vatten och brandfilt i närheten. Var uppmärksam på koldioxidfaran och se till att ha god ventilation. Vid ett elavbrott är det därför viktigt att vädra då och då. För att inte släppa ut för mycket värme är det bra att vädra ordentligt under korta perioder.

Förslag på livsmedel i reservförrådet – räcker för en person i en vecka:

  • Kött- och fiskkonserver, 1150 g
  • Grönsakskonserver, 1000 g
  • Ris eller pasta, 500 g
  • Potatismospulver, 100 g
  • Färdiga soppkonserver 750g
  • Fruktkonserver 730g
  • Sylt, marmelad, mos 240g
  • Messmör och mjukost på tub, hårdost 285g
  • Knäckebröd, kex, skorpor 550g
  • Havregryn, mjöl, flingor 350g
  • Torkad frukt 155g
  • Mandel, nötter, frön 265g
  • torrmjölk pulver 200g ca 2L
  • Olja 325g
  • Ägg 50g

(siffror från Livsmedelsverket 2019)
Läs mer: https://www.livsmedelsverket.se/

 

Vill du bidra till ett säkrare samhälle? Bli medlem

Ansvarig för sidans innehåll: utbildning@civil.se