Vilse i skogen- Överlev i naturen

 

Koka och rena vatten

Koka vattnet med hjälp av ditt spritkök. Det måste stormkoka i några minuter för att alla bakterier ska vara borta och för att vattnet ska vara drickbart.

Om du har ont om vatten kan du spara vätska genom att undvika att svettas, arbeta lugnt och äta vattenrika växter som blad, bär och svamp.

Skydda dig och håll värmen

För att inte sova ute helt utan tak kan ett tillfälligt skydd vara till hjälp. Det bästa och enklaste sättet är att hitta en buskig och tät gran att finna skydd under. Förbättra ditt skydd med omgivande material som mossa, granris och träpinnar. Fäst pinnarna med hjälp av tvinnade grässtrån eller bark. Du kan även använda material som kläder, plastpåsar och snöre för att bygga ditt skydd – kreativiteten är din bästa vän i nödsituationer.

Tänk också på hur du lär dig; klär du dig rätt för årstiden?
Under sensommar och hösten kan dagarna fortfarande vara varma medans det blir betydligt kallare på kvällen så packa ned något extra plagg om du skall ut i skog och natur. Klä dig i flera lager så har du lättare att ta av dig om det blir varmt och samtidigt hålla dig varm i kyligare väder.

 

Kunskap och kompass – Hitta rätt i skogen

Bäst är det om du har med kompass men det finns sätt att hitta rätt ändå. På natten kan du titta efter polstjärnan, den stjärna som lyser starkast på stjärnhimmelen och ligger invid Karlavagnen. Polstjärnan är nämligen alltid riktad mot norr. Söder finner du även genom att stå under ett träd och titta efter delen av trädet där trädgrenarna växer som tätast. Du kan även titta efter hur lavar och mossor växer – de trivs nämligen bäst i norr då det är skugga och fukt. Ett tips för att hitta rätt i skogen är att leta efter myrstackar, de ligger nämligen ofta åt söder.

Hitta mat i naturen

Naturen är full av mat! Du kan göra nässelsoppa, äta svamp, harsyra, maskros och plocka bär.

 

Bra att packa med sig

När du skall ut i skogen är det bra att med lite saker som kan hjälpa dig om du skulle gå vilse eller behöva vistas ute i naturen en längre tid. Packa ner vätska samt något att äta och gärna något sött. När man är vilse är det lätt att bli stressad och då faller blodsockerhalten. Man blir trött, mer lättirriterad och hjärnan hänger inte riktigt med. De söta karamellerna får fart på blodsockret, och man kan börja tänka klart igen, vilket är viktigt i krissituationer. Tändstickor, tändare eller tändstål så du kan få start på en eld om du behöver värma dig. En kniv är bra att ha med sig när du är ute i skogen så du exempelvis kan skära av grenar och inskaffa mat som svampar. Om du går vilse hörs du bättre med en visselpipa än med din egen röst så det kan vara bra att packa med en sådan.

Till sist; låt någon veta var du är och hur länge du förväntas bli borta. Se till att ha en laddad mobil ifall du behöver ringa på hjälp.

 

 

 

Vill du bidra till ett säkrare samhälle? Bli medlem

 


Ansvarig för sidans innehåll: utbildning@civil.se